Project RTTM (Real Time Train Management)

(17/09/19) - Op de nationale paritaire subcommissie van woensdag 11 september ll. werd er een document voorgelegd met betrekking tot de “Reorganisatie van de activiteiten verbonden aan het real time beheer in het kader van het project RTTM (Real Time Train Management)”.

Het RTTM-project is de zoveelste centralisatie van activiteiten (regel- en communicatieorganen) met betrekking tot het beheer van spoorwegpersoneel, materieel en incidenten. Deze herstructurering zal gevolgen hebben voor 600 werknemers met een aanzienlijke uitbreiding van de woon-werkverplaatsing: treinbestuurders, treinbegeleiding, ROR, verkeersinfobedienden en B4you. Al deze diensten zullen gecentraliseerd worden op 5 plaatsen (Namen, Bergen, Brussel, Antwerpen en Gent). Zo zijn er momenteel bijvoorbeeld 11 permanenties treinbesturing en verkeersinfobedienden (speakers) actief in verschillende seinhuizen. RTTM zal deze medewerkers centraliseren op vijf plaatsen.

RTTM. Huidig project treft vooral het personeel en verbetert zeker niet de stiptheid en de interne communicatie!

De NMBS verklaart met dit project een betere stiptheid, communicatie en dienstverlening te willen garanderen aan de reizigers. Het gemeenschappelijk vakbondsfront heeft een duidelijk signaal gegeven dat dit voornemen niet behaald kan worden met dit project. Meer nog, de interne operationele communicatie en de ondersteuning van het personeel op het terrein zal eronder lijden, wat een negatief effect zal hebben op het welzijn van het betrokken operationele personeel.

Enkele jaren terug werden de permanenties en diensttabellen bij treinbegeleiding gecentraliseerd. Vandaag zien we hiervan de negatieve gevolgen die niet alleen onze bezorgdheid, maar ook onze waarschuwingen van toen, bevestigen: een manke communicatiedoorstroming met terechte frustraties bij zowel het personeel als de reizigers, het ontbreken van nabije aanspreekpunten met een onvoldoende operationele en psychosociale ondersteuning als gevolg.

We verwerpen dan ook dit project. Stiptheid, communicatie en operationele ondersteuning vragen een lokale betrokkenheid en kennis. Het centraliseren van deze ondersteunende diensten naar vijf plaatsen is de verkeerde beslissing. Het personeel op het terrein weet dit beter dan wie ook.

Binnenkort organiseert de NMBS informatievergaderingen over het RTTM-project. De NMBS beweert immers dat zij een herstructurering kan uitvoeren zonder rekening te hoeven houden met het advies van de personeelsvertegenwoordigers! Wij zullen erop toekijken dat de belangen van het betrokken personeel worden gewaarborgd.

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten