(18/02/22) - De federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, werkt momenteel aan een visie voor het spoor tegen 2040. Hij wenst dat project tegen de lente af te werken om het dan aan de regering voor te leggen.
Het marktaandeel van het spoor zou van 8% naar 15% moeten stijgen en het volume van het goederenvervoer zou tegen 2030 moeten verdubbelen.
De bedoeling is dat de reizigers in 2040 kunnen rekenen op vlotte en betrouwbare aansluitingen. Er is sprake van kunnen kiezen voor een maximum aan bestemmingen, terwijl elk station minstens twee keer per uur zal bediend worden, maar ook met de mogelijkheid om gemakkelijk naar een ander openbaarvervoermiddel, zoal bus of tram, over te stappen.
Voor het internationaal spoorverkeer is de ambitie om meer concurrerend te zijn met het luchtvaartvervoer, dankzij nacht- en hogesnelheidstreinen naar Europa.
Om die visie 2040 op sporen te zetten, beogen de lopende werkzaamheden de uitwerking van een stappenplan. Er is momenteel sprake van een werkdocument, maar de Ecolo-minister wenst het dit jaar af te werken en aan de regering voor te leggen.
In het kader van een budget van 250 miljoen dat aan het spoor tegen 2024 moet toebedeeld worden, en dat uit het federale komt, wordt een enveloppe van 28 miljoen euro rechtstreeks toegekend aan de NMBS om de toegankelijkheid in de stations te verbeteren.
Anderzijds zal de NMBS de andere helft van de 28 miljoen euro besteden aan werken voor de verhoging en de uitrusting van de perrons. In een vijftiental stations zullen werken uitgevoerd worden om ze toegankelijker te maken.
Het VSOA-Spoor vraagt zich af hoe de entiteiten een zo ambitieus project zullen kunnen uitvoeren en herinnert eraan dat het personeel uitgeput is, op zijn tandvlees zit wegens het tekort aan mankrachten.
Na meerdere jaren besparingen op de kap van de werknemers is het hoog de tijd dat de tendens wordt omgekeerd en dat de Spoorwegman in de kern van het debat wordt geplaatst!
Laat ons liever kijken naar wat in andere openbare diensten gebeurt: daar zijn opwaarderingen aan de orde, waardoor alvast nieuwe medewerkers kunnen aangetrokken worden.
Laat ons ophouden met op de bandwagon te springen….
Het VSOA-Spoor vraagt naar een belangrijke rekrutering en een opwaardering ter hoogte van de verwachtingen van de Spoorlieden!