(06/04/22) - We hebben de Minister van Mobiliteit nogmaals ontmoet over zijn “Spoorvisie” en de beheercontracten. Een visie waarbij de gebruiker centraal staat, met een stijging met 7% van het spoormarktaandeel en een volume van goederenvervoer dat tegen 2030 zou verdubbelen.
We steunen die visie maar onder bepaalde voorwaarden. Absurd zou zijn dat het spoorwegvervoer zou toenemen zonder financiële middelen die aan die ambitie beantwoorden.
We moeten spijtig genoeg vaststellen dat het personeel geen centrale plaats inneemt in de debatten over deze visie.
Het tekort aan personeel is nu al schrijnend terwijl het aantal reizigers maar steeds toeneemt. Essentiel is dat de aanwerving nu reeds gebeurt om niet zoals gebruikelijk op de bandwagon te moeten springen.
Tijdens zijn hoorzitting voor de Kamer op 29 maart kondigde Benoît Gilson, CEO van Infrabel, een tekort aan 800 medewerkers aan.
Hiermee zal het evenwicht tussen beroeps- en privéleven kunnen verbeterd worden.
Binnen andere openbare sectoren werden reeds opwaarderingen uitgevoerd om nieuwe medewerkers aan te trekken.
Tijdens de laatste Nationale Paritaire Commissie waarschuwde het VSOA-Spoor de directie over het belang om de Spoormens in de kern van het debat te stellen.
We verwachten nu dat een volwaardig budget op tafel wordt gelegd en dat een echt sociaal akkoord wordt gesloten.