(21/02/22) - Sinds 2019 klaagt VSOA-Spoor een door de directie voorgesteld protocolakkoord aan. Het is volledig onaanvaardbaar en budgettair neutraal voor het personeel van de Belgische spoorwegen…
Het wordt meer dan de tijd dat de directie ophoudt met besparingen op de kap van haar personeel en eindelijk denkt aan het op zijn juiste waarde te belonen!
Moeten de geleverde inspanningen tijdens de pandemie en al de hieraan gebonden risico’s herhaald worden?
Terwijl het aantal reizigers fors is gestegen de laatste jaren zijn de effectieve werknemers bij de NMBS gesmolten als sneeuw voor de zon. In 1981 stond de teller van het aantal effectieve werknemers in de schoot van de NMBS op 66000. Vandaag is die afgeroomd naar 28328.
We kunnen begrijpen dat een bedrijf moet evolueren en zijn personeelsbestand moet aanpassen aan de technologische vooruitgang, toch bevestigen we nogmaals dat de spoorwegarbeiders op het punt staan te falen. Zij bevinden zich op een slappe koord.
Als bewijs geven we mee de extreme productiviteitsstijging, een constante verhoging van de flexibiliteit, verloven die op regelmatige basis worden geweigerd, ….
Dit zijn zeer belangrijke stressfactoren met werkverlet tot gevolg, zonder te spreken over de nefaste consequenties met weerslag op het familiale leven van de betrokken personeelsleden.
De spoormensen zijn moe en gaan naar hun werk met een knoop in de maag… Is dat wel normaal?
Als gevolg van dat tekort aan personeel: afgewezen verlof- en compenserende rustdagen van het operationeel personeel. Die blijven zich opstapelen… Deze toestand is onhoudbaar! Buiten de gevolgen op de gezondheid van de werknemers trekt hij ook de aandacht… Het is dan ook zo dat de diensten van de sociale inspectie onlangs aan de NMBS heeft opgelegd dat ze die achterstand moet inhalen.
VSOA-Spoor herhaalt zijn standpunt en vraagt van de directie dat concrete maatregelen worden genomen voor het welzijn van haar werknemers!