(11/10/2012) - Sinds 2005 werd de NMBS opgesplitst in een driedelige structuur met een overkoepelende Holding die in principe "toezicht" moest houden over de twee andere overheidsbedrijven Infrabel (infrastructuurbeheerder) en de NMBS (Spoorwegmaatschappij). In werkelijkheid konden wij gedurende deze 7 jaren een sterke concurrentie waarnemen tussen de drie entiteiten, wat regelmatig tot conflicten leidde tussen hun leiders, in plaats van een politieke solidariteit te ontwikkelen binnen de spoorweg.
De enige conclusie die het spoorwegpersoneel hieruit kan trekken is dat de situatie ondraaglijk was geworden!
Ondanks de inspanningen van de werknemers zien we een daling van het dienstaanbod aan de klanten (stiptheid, netheid, veiligheid, comfort, etc..), een exponentiële schuldstijging die de financiële toekomst van onze maatschappij hypothekeert en een permanent ongemak creëert onder het personeel die dagelijks de kritiek van reizigers tengevolge van een slecht beleid (vaak slecht geadviseerd door een legertje “consultants”) moeten aanhoren.
Dan worden de gebruikelijke remedies, de gemakkelijkheids oplossingen voorgesteld : men vermindert het aanbod (200 treinen afgeschaft, en dit is slechts het begin), men reduceert de loonlijst (2500 banen vallen uit de boot in 2 jaar, maar dit is nog maar het begin).
Waar blijft het echte politieke spooroffensief voor zowel het reizigersvervoer als voor het goederenvervoer?
In het kielzog van het regeerakkoord stelt Minister Magnette een nieuwe structuur voor met twee entiteiten (Infrabel en NMBS), waarbij de Holding wordt geëlimineerd. Is dit werkelijk de goede oplossing?
Eén van de vele voorbeelden: in Nederland, waar de spoorwegen in tweeën werden gedeeld heeft dit tot belangrijke verkeersopstoppingen geleid afgelopen winter. De NS (Nederlandse Spoorwegen) en vakbonden hebben opgeroepen tot een verzoening lees “om tot een hereniging van de twee bedrijven te komen”.
Wij eisen een meer geïntegreerde structuur die :
Namens het VSOA-Spoor,
Filoteo AFRICANO
Federaal Voorzitter